AVRO, de marketingmachine van Mary Poppins.

Auteur Bezoeker. Vastgelegd in Maassluis, Personen, Radio en TV, Reclame, TV-programma's  |  
TOP del.icio.us digg

Noortje

Wie had er 2 maanden geleden van Mary Poppins gehoord? Je moet toch ouder zijn dan 45 om je daar iets van te herinneren. Beetje vaag verhaaltje in de Donald Duck voor mij. Entertainment miljardair Joop van den Ende maakt er een musical van. Maar wie gaat er nu naar zo’n ouderwets afgestoft verhaal? Net als de musical Josef; dat verhaal uit de Bijbel is minstens 3000 jaar oud! Wat moet je dan doen? Je organiseert niet een gewone auditie, nee, je maakt een TV-programma dat minstens 2 maanden duurt. Dan weten de mensen wel wie Mary Poppins is. En de dag na de finale start je meteen de kaartverkoop. Kassa! Dit is geen gewoon TV-programma, het is een uitgekiende geoliede marketingmachine. En de mensen smullen er van.

Maar nu de financiering. Weet je wat, we doen het bij de AVRO, dat is een publieke omroep en dan kan de marketing met gemeenschapsgeld gefinancierd worden. (lees: aan 1 miljard heb ik niet genoeg). En we laten de kijkers stemmen op de kandidaten met SMS en een 0900 nummer. Dat levert nog meer geld op en daarmee kunnen we nog meer reclame maken.
En als we geluk hebben betaalt de gemeente Maassluis ook nog eens 500 euro om de kandidaat uit hun stadje te promoten (echt gebeurd!). De kranten hebben het er over, de actualiteitenprogramma’s hebben het er over, allemaal free publicity. Ja, het gaat echt een kaskraker worden en de argeloze kijker heeft het zelf gefinancieerd.

Rode kaart voor de AVRO, die laten zich misbruiken door de commercie!

Share